Digilepo on tarkoitettu tueksi ja kannustinmateriaaliaksi toisen asteen opiskelijoille, jotka haluavat itse pitää huilitaukoja ruutujen ääreltä.
Oppituntien välisellä vapaa-ajalla moni uppoaa oman laitteensa pariin. Silloin on kuitenkin myös mahdollisuus pitää taukoa ruuduista, tavata kavereita ja lepuuttaa aivoja. Digilepo-kampanja tukee passiivisen ruutuajan vähentämistä vapaa-ajalla kahdella tavalla:
- yhteisesti sovittu ja houkutteleva ruutuvapaa alue, jossa on mukavaa tekemistä ja ajanvietettä – sosiaalinen paine helpottuu
- lähestyttävässä muodossa tietoa ongelmallisen digipelaaminen ja somenkäytön tunnistamiseksi sekä työkaluja ja käytännön vinkkejä vähentämiseen
Sisältö
- Otsikkoa
- Sisältöä
- Viikkoa
Avaa kaikki sisällötCollapse all sections
- Digilepo alkaa tästä!Digilepo kannustaa hallittuun älylaitteiden käyttöön ruutuvapaan alueen ja tukimateriaalien avulla. Ota käyttöön molemmat tai sovella ohjeistusta ryhmänne tarpeiden mukaan.8
- Päivä 1: Liikaa ruutua?Päivän aikana pohditaan omaa somen käyttöä ja/tai digipelaamista sekä tutustutaan ruutuajan vähentämiseen.3
- Päivä 2: Miksi pelaan ja sometan?Toisen päivän aikana pohditaan somenkäytön ja/tai digipelaamisen syitä ja merkitystä itselle.3
- Päivä 3: DigikoukutKolmantena päivänä tutustutaan digikoukkuihin, passiiviseen sometukseen ja pelaamiseen sekä käsitellään FOMO- ja JOMO-käsitteitä.3
- Päivä 4: Hyödyt ja haitat hanskassa!Neljäntenä päivänä vuorossa on digilaitteiden hyötyjen, haittojen ja hallinnan käsittelyä. Päivän aikana käydään läpi myös alttiutta houkutuksille.3
- Päivä 5: Kohti tietoisempaa digiarkeaViimeisen päivän aikana käydään läpi käytännön vinkkejä ruutuajan vähentämiseen sekä tavan muuttamiseen. Lopuksi pohditaan ja kerrataan, mitä Digilevosta on tarttunut mukaan.3